Part 1 Je ontwikkelt jezelf goed!

Als je de’’MTG Test’’ nog niet hebt gedaan adviseren we je die eerst te doen om je niveau te bepalen!

Deze fase richt zich op ervaren worden. In deze fase spreek ik over onderwerpen zoals: Mindset, focus en notities maken. Tot slot zal ontwikkelen van meer speelinzicht het grootste deel van deze fase in beslag nemen. Je weet inmiddels wat je wil in de wereld van Magic en je hebt jezelf duidelijk doelen gesteld. Je hebt waarschijnlijk mooie hoesjes gekocht en een playmat om op te spelen. Je bent nu misschien zelfs wel een bekend gezicht in je local gamestore.

In het tweede deel gaat het erover hoe je van ervaren naar gevorderd kunt komen. Hier gaat het over: hoe zie ik bepaalde lijnen in Magic en welke methoden kan ik gebruiken om beter te worden.

 

Deel 1
“Jouw spel zit op een andere golflengte”

1.  “Mindset en Frustratie”

Het belangrijkste is dat je enthousiast bent over het deck dat je speelt. Je bent enthousiast begonnen met spelen en na een tijdje merk je dat je niet zo goed presteert als je eigenlijk zou willen.

Je vraagt jezelf dingen af als: ‘Is dit wel een goed deck’, ‘Is het deck niet zo goed als ik dacht dat het zou zijn’? of ‘Hoe is het mogelijk dat ik dat potje verloren heb terwijl het erop leek dat ik ging winnen?’

Deze vragen zijn voorbeelden van een aantal frustraties die bijna iedere Magic speler heeft of heeft gehad. Het belangrijkste is dat je de juiste mindset hebt in plaats van dat je je deck de schuld geeft van jouw prestaties.

Je vraagt jezelf misschien af: ‘Hoe raak ik minder gefrustreerd?’

Iets wat je enorm op weg kan helpen is het creëren van de juiste mindset terwijl je jezelf ontwikkelt als speler. Je zou dit kunnen bereiken door je deck even weg te leggen voor een korte tijd. Ja je hoort het goed! Soms is het goed voor jezelf om iets even te parkeren en er later weer mee verder te gaan. Het zorgt ervoor dat je hoofd leeg raakt. Je kunt je dan even op andere dingen richten in je vrije tijd. Je hebt even genoeg informatie gekregen en tijd in het spelletje gestopt dat je er gefrustreerd van bent geraakt.

Sommige spelers die niet willen stoppen met spelen maar ook bepaalde frustraties kennen gaan tijdelijk een ander deck spelen. Dit zorgt voor wat variatie in hun spel en zorgt er zo voor dat ze over hun frustratie heen kunnen komen. Wanneer je jezelf dan weer meer hebt ontwikkelt en wat van je frustratie kwijt bent, voelt het spelen van je oude deck als een opluchting.

Belangrijk om te onthouden: Mindset is slechts een middel om jezelf te ontwikkelen en een ander deck spelen is een andere manier om beter te worden. Door het allemaal een keer om te gooien leer je het spel vanuit een ander perspectief te benaderen. Dit leert je om anders na te denken.

Frustratie kan verdere ontwikkeling belemmeren! Zorg er dus voor dat je de juiste mindset hebt voor je naar stap 2 gaat!

 

2.  “Welke rol heeft je deck?”

In constructed formaten hebben decks verschillende rollen. Decks kunnen agressief zijn (aggro) of meer op controle gebaseerd zijn (control). Tussen aggro en control heb je Midrange. Naast bovenstaande drie types heb je ook combo-decks,daarover later in dit hoofdstuk meer. Als je wilt weten hoe je je deck moet spelen, zal je eerst moeten weten welk type deck je speelt. Aggro decks zullen zo snel mogelijk een potje willen beëindigen, control decks willen alles wat tegen hen gebruikt kan worden tegenhouden en dan het potje overnemen om zo wat langzamer het potje te winnen. Midrange decks willen antwoorden hebben op alles wat hun tegenstander doet en vervolgens een agressievere rol aannemen om daarna het potje snel af te maken. Om een idee te krijgen welke kaarten in welke typedecks gespeeld worden kun je de volgende korte quiz doen:

Klik hier voor de quiz!

 

Aggro

Aggro decks willen vaak een explosieve start hebben en zo snel mogelijk een potje winnen in de eerste paarbeurten. Het zijn meestal decks met agressieve creatures of gebruiken spreuken om schade toe te brengen aan hun tegenstanders. Een combinatie van beide is ook mogelijk. Een paar voorbeelden van aggro decks zijn: ‘Burn’, ‘Humans’, ‘Spirits’en ‘Merfolk’. Je doel als aggro speler is om zoveel mogelijk schade te doen ineen zo kort mogelijke tijd, zo efficiënt mogelijk. Je speelt meestal proactief en laat je tegenstander reageren op wat jij doet. Win zo snel mogelijk want hoe langer het duurt hoe moeilijker het wordt voor jou om te winnen.

Midrange

Als Midrange speler wil je bepalen hoe het spel verloopt met sterke kaarten die vaak 1 om 1 ruilen. Dit type deck onderscheid zichzelf door een mix van  2 tegen 1 kaarten te spelen, om zo een voorsprong te krijgen. Daarnaast hebben midrange decks vaak sterke kaarten om een potje snel in hun richting te kunnen sturen. Ze kunnen vanaf daar vaak snel een potje winnen. Ze houden over het algemeen het speelveld graag vrij van creatures om met een paar van hun eigen sterke creatures het potje af te maken.

Control

Als je control speelt wil je zoveel mogelijk verstoren wat je tegenstander doet. Je speelt Magic op basis van ‘toestemming’. 9 van de 10 keer reageer je met landjes die klaar liggen om te gebruiken in de beurt van je tegenstander. Control decks hebben meestal veeleffecten die hen kaarten laten rapen of filteren. Zo kunnen zij vaak antwoorden zoeken die ze op dat moment nodig hebben. Langere potjes zijn daarom vaker in het voordeel van de control speler. Tegen een control speler wil je het liefst zo snel mogelijk winnen. Als control speler weet je dat je agressief kunt worden als je tegenstander bijna geen kaarten meer op hand heeft of het potje winnen door sterke Planeswalkers of landjes die creatures worden.

Combo

Een combo speler heeft een deck dat wil winnen door een bepaalde combinatie van kaarten. De combinaties zijn vaak gebouwd op dat zij het potje winnen wanneer de combinatie daar is. Dit kan in bijv. in Legacy in 1 of 2 beurten al zijn en in Modern bijv. in 3 of 4 beurten. In Standard zijn ook combodecks mogelijk, echter ligt dat aan de kaarten die in de rotatie zitten. Het deck is er verder opgebouwd dat je deze kaarten snel vindt of het potje laat voortduren tot de speler de benodigde kaarten heeft. Het deck is erg sterk tegen decks die zich enkel met hun eigen plan bezig houden en zich niet met hen bemoeien. Daarentegen is het moeilijker spelen tegen veel interactie van je tegenstander.

 


3.  Evalueren na je potje

Moeilijke potjes vragen om discussie!

In deze fase heb je al de nodige potjes gespeeld en daarmee misschien ook wel de nodige discussies gehad met mede spelers. Dit is niet zo slecht als het lijkt. Uiteindelijk willen we namelijk allemaal betere spelers worden. Discussie is het aller best na hele moeilijke potjes. De potjes die heel moeilijk waren maar des te meer voldoening geven als je ze wint. Het is niet erg als je deze potjes verliest want van deze potjes leer je vaak het meest. Praat erover met je tegenstander!

Wat kon er beter?

Vaak vraag je jezelf af: ‘Hoe kon ik dit potje in hemelsnaam verliezen?’ of ‘Ik stond zover voor en toch heb ik verloren, hoe kan dat?’. Dit is heel normaal om jezelf dit af te vragen. Je hebt nog geen structurele manier ontwikkelt om jezelf te verbeteren en hebt net ontdekt hoe je deck precies werkt. Om op dit moment te groeien als speler,helpt het alleen als je structureel vragen gaat stellen aan jezelf. Als je op deze manier gaat analyseren kom je erachter dat het nog niet zo slecht leek als het eigenlijk was. Je zult ontdekken dat er nog voldoende ruimte is om te verbeteren en dus ook genoeg ruimte om vaker te winnen!

3 Vragen die altijd zou moeten stellen aan je tegenstander ongeacht zijn of haar deck:

  1. Heb je gezien dat ik fouten maakte tijdens het potje? Als dat zo is, welke fouten?
  2. Tegen welke (van mijn) kaarten heeft jouw deck het vaak moeilijk?
  3. Zou jij andere keuzes hebben gemaakt in mijn schoenen in onze potjes?

Het is geen zwakte om te vragen om feedback. Constructieve kritiek maakt je alleen maar beter!

Een van de moeilijkste onderdelen van Magic is het vragen om feedback na een lang en slopend potje, waarvan je dacht dat je ging winnen maar toch niet won doordat je fouten hebt gemaakt. Het beste wat je kunt doen is je tegenstanders dan toch de bovenstaande vragen te stellen. Iedereen maakt fouten en we leren er allemaal van door erover te praten. Weten dat je fouten hebt gemaakt maar er niks mee doen of je niet openstellen voor kritiek zal je niet helpen in je ontwikkeling. Je zal hierdoor waarschijnlijk niet verder komen dan ‘ervaren’. Dat is absoluut niet slecht als je je niet verder wilt ontwikkelen en het zo prima vindt. Als je echter‘gevorderd’ wil worden dan moet je deze stap wel maken!

 

Proficiat! Als je alhet bovenstaande hebt gedaan ben je klaar voor part 2. Hoe kun je van ervaren naar gevorderd komen? Welke stappen je hiervoor moet nemen bespreken we in het volgende deel.

Part 2         ‘gevorderd worden’

Je hebt nu de basis onder de knie. Je bent je frustraties de baas en wil de volgende stap zetten in je ontwikkeling. Je maakt regelmatig notities en gaat geen discussies meer uit de weg na een potje Magic. Als je jezelf herkent in het bovenstaande ben je klaar voor de volgende stap: ‘Gevorderd’. Om gevorderd te worden dien je als speler een extra stap te zetten. De twee belangrijkste aspecten die we in deze fase bespreken zijn: kennis van de meta en van veel gespeelde decks, vragen die je jezelf kunt stellen tijdens een potje Magic en sideboarden. Na Part 2 zul je veel vaardigheden onder de knie hebben die een gevorderde speler heeft!

  1. Kennis van de meta en veel gespeelde decks

Om een beeld te krijgen van de meta is mtgtop8.com een goed startpunt. Deze website geeft informatie over welke decks goed hebben gepresteerd op toernooien. Voor een meer lokale meta zou je ook de metareports van de Monthly kunnen bekijken!

Op mtgtop8.com kunnen decklijsten worden geüpload na een resultaat. Zo kun je precies zien welke kaarten en decks er over de hele wereld worden gespeeld. Je zal misschien al weleens op deze site hebben gekeken ter inspiratie, maar voor deze stap dien je mtgtop8 met andere ogen te bekijken.

Om een voorbeeld te geven kun je kijken naar de mana base van bepaalde decks. Zo kun je rekening houden met wat je kan verwachten zodra je een bepaald landje ziet. Het is erg belangrijk om te weten welke landjes in welke decks worden gespeeld als je gevorderd wil worden. Je zal op beurt 1, 2 (of soms 3) al kunnen zien tegen welk deck je speelt. Waarom vraag je jezelf af? Zonder dat je tegenstander een kaart heeft gecast geeft hij al weer welk deck hij speelt door enkel zijn landjes neer te leggen. Het kan hierbij ook relevant zijn of hij zijn landjes “tapped” of “untapped” speelt. Een landje “tapped” of “untapped” spelen geeft daarnaast ook informatie over de snelheid van de hand van je tegenstander.

Een concreet voorbeeld:

Een Simic Growth Chamber wordt slechts in één deck, momenteel, gespeeld in het Modern formaat. Dat wil zeggen dat je op basis van dit ene landje, wat je gezien hebt, je speelstijl kunt aanpassen. Zo kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  1. Is dit een goede match-up voor mij? Zo nee of zo ja, moet ik agressief, terughoudend of juist met mijn normale speel tempo spelen?
  2. Hoe groot is de kans dat ik win als ik agressief speel tegen deze match-up of kan ik juist op lange termijn van deze match-up winnen?

Een ander concreet voorbeeld:

Het landje Inspiring Vantage is typisch een kaart die je momenteel vrijwel alleen in een burn deck ziet. Kortom je kan op basis van deze informatie je eigenlijke speelplan aanpassen. Op basis van de eerder genoemde vragen of door bijvoorbeeld je eigen shockland tapped te spelen kun je hierdoor 2 schade voorkomen. Dit kan je een beurt extra opleveren wat soms tegen burn het verschil is tussen winnen of verliezen.

Weet dus goed hoe de decks in je meta eruit zullen zien, alleen dan kun je vaker winnen op basis van voorbereid werk.

  1. Vragen die je jezelf kan stellen tijdens het spelen

Tijdens een potje magic zal je vaak in een situatie komen dat het moeilijk te bepalen is wat de volgende stap is die je moet zetten. Je vraagt jezelf inmiddels al regelmatig dingen af want anders zat je niet in deze stap, maar welke vragen kun je nu structureel aan jezelf stellen om je niveau naar een hoger plan te tillen. Hieronder sommen we een paar voorbeeld vragen op:

  • Heb ik verloren op deze boardstate?
  • Welke kaarten kan ik rapen om uit deze boardstate te komen?
  • Hoe groot is de kans dat ik deze kaart(en) raap?
  • Moet ik nu gaan “traden” of besluit ik om alles door te laten gaan, met de kans om te winnen door een tegenaanval?
  • Welke kaarten zou mijn tegenstander vast kunnen hebben die deze boardstate (met zijn open mana) kunnen beïnvloeden?
  • Hoe groot is de kans überhaupt om dit potje te winnen en moet ik op basis van die lage kans een groot risico nemen?
  • Moet ik behoudend spelen of kan ik op de volgende beurt door een combo verliezen waardoor ik beter all in kan gaan?

Door je gedegen kennis van stap 1 weet je beter wat je kan verwachten. Zo kun je antwoorden op deze vragen steeds veranderen afhankelijk van je eigen kennisniveau. Je kan bijvoorbeeld nagaan of een tegenstander in zijn maindeck hier antwoorden op heeft of alleen na sideboarden. De antwoorden op de vragen kunnen dus na sideboarden anders zijn dan in eerste instantie. Dit kan cruciaal zijn in het maken van beslissingen.

  1. Sideboarden

Sideboarden in Magic is een vak apart. Je dient een goede afweging te maken of de kaarten die inbrengt tegen deze tegenstander hem voldoende tegenhouden in zijn gameplan, maar tegelijkertijd moet je je eigen plan voldoende kunnen voortzetten. Wat hierbij kan helpen is een sideboardanalyse. Dit is een lijstje waarin je van te voren al bepaald tegen welke decks je welke kaarten inbrengt en welke eruit haalt. Hierdoor heb je minder kans om iets te vergeten en hoef je minder na te denken tussen de potjes door. Deze rust kan waardevoller zijn dan je op het eerste gezicht denkt. Wanneer je jezelf consistent vragen stelt kan een lang toernooi zo best een uitputtingsslag worden.

Een simpel voorbeeld van een sideboard analyse is te zien bij figuur 1. De sideboard analyse is voor het deck EldraTron (Modern). Natuurlijk kun je de sideboard analyse zo groot maken als je wilt, maar ter illustratie is hier een voorbeeld met twee verschillende matchups. Dit is slechts een voorbeeld, maar geeft je wel een idee hoe zoiets eruit ziet!

In Figuur 1. Zie je bovenin hoe goed of slecht de matchup (ongeveer) voor je is en of het na sideboarden veel beter of slechter wordt. Daaronder zie je wat je ervoor uitboard. Natuurlijk zijn er sideboard guides te vinden op het internet zoals bijvoorbeeld op deze website. Maar deze kunnen bijv. out-datet zijn of andere sideboard kaarten liggen beter in de meta. Tevens kun je middels zo’n sideboardanalyse zien welke sideboard kaarten je het minst inboard en of je matchup erdoor daadwerkelijk er veel beter van wordt of niet. Zo kun je na het maken van zo’n analyse ook besluiten om 1 of 2 kaarten uit je sideboard te halen en deze te vervangen. Bijvoorbeeld Torpor Orb is goed in de Humans matchup en ook goed in de Dredge matchup. Echter zijn er nauwelijks andere matchups waar je deze voor zou inboarden (in de huidige meta). Dan kun je jezelf afvragen of het de twee sideboard slots waard is, of dat je er 2 andere sideboardkaarten in doet die je andere matchups beter maakt. Zo zie je, dat zo’n analyse veel inzicht kan geven in je sideboard en je nog beter laat nadenken over hoe je deck gepositioneerd is in de meta en hoe je matchups zijn. Zo is de EldraTron matchup zeer slecht tegen Mono-green Tron en kun je jezelf afvragen of dat je voor die specifieke matchup sideboard slots moet opnemen of voor lief nemen dat je deck nou eenmaal niet goed is tegen bepaalde decks en moet hopen dat je ze ontwijkt op een toernooi of dat je geluk hebt.